Și ANAF este interesată de introducerea unui card al lucrătorului în construcții
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) este una dintre cele mai relevante instituții publice în demersul de consultare și ulterior implementare a proiectului. Este unul dintre partenerii instituționali care trebuie să se alăture demersului, atât în etapa de pregătire a propunerii de politică publică dar și în etapa ulterioară implementării cardului pentru lucrătorii din sectorul de construcții.
Având în vedere importanța strategică a instituției în raport cu obiectivele asumate în proiect, formatul întâlnirii de lucru a fost pregătit cu scopul de a acoperi toate subiectele cu adevărat relevante:
• Prezentare detaliată a proiectul ID CARDS;
• Prezentare detaliată a stadiului propunerii de politică publică;
• Utilitatea cardului social din punct de vedere al ANAF.
Premisa de la care a pornit discuția: Cardul reprezintă o oportunitate de digitalizare a sectorului de construcții, de reducere a birocrației din spatele controalelor care au loc pe diferite teme în cadrul companiilor de construcții, dar și ca pe un instrument eficient pentru reducerea evaziunii fiscale și a muncii nedeclarate prin creșterea condițiilor de muncă, fiind o foarte bună formulă pentru egalitatea de șanse și diminuarea dumpingului fiscal sau dumping social pe care îl fac companiile ce angajează forță de muncă nedeclarată.
Între principalele avantaje obținute de ANAF în urma implementării cardului sunt:
• acces la baza de date rezultată;
• posibilitatea realizării de raportări statistice – de unde vin mai multe contribuții, cum sunt distribuite acestea la nivelul sectorului, ce natură au, dacă apar variații mari de la o perioadă la alta, eventuale anomalii
Dezbaterile s-au concentrat pentru identificarea celor mai bune soluții de implementare din perspectiva ANAF, pentru ca instrumentul rezultat să răspundă atât nevoilor sectorului de construcții cât și instituției, ca partener direct interesat:
• Care ar fi precondițiile ce trebuie îndeplinite pentru a putea conecta într-un fel sau altul cardul de sistemul ANAF astfel încât acesta să fie funcțional și util?
• Ce ar trebui, din punct de vedere al ANAF, să includă că informații cardul social?
• Cum putem să facem verificarea în timp real prin accesarea acestui card a plății tuturor dărilor aferente acelui salariat?
• Ce trebuie cerut din contabilitatea firmelor astfel încât să poată fi ușor de verificat informațiile incluse pe card?
• Cât de vechi să fie informațiile verificate de ANAF? Pe ultimul trimestru, pe ultimul an, pe ultimii 5 ani?
Concluzii: utilitatea cardului social de identitate a lucrătorului în construcții din punct de vedere al ANAF:
• toți lucrătorii pe șantier ar trebui să aibă un card, iar accesul în șantier să nu fie permis decât pe baza acelui card;
• cardul vă ajuta extrem de mult în combaterea evaziunii fiscale;
• ANAF este interesat de munca subdeclarată ((veniturile pentru care se declară impozit pe salarii și contribuții nu sunt cele reale);
• elemente de interes a fi incluse pe card sunt cele cu privire la baza de impozitare: dintr-un salariu, minim pe economie sau nu, din niște sporuri, diurne și alte avantaje, toate veniturile ce constituie baza de impozitare.
• ar fi foarte bine să gestioneze Inspecția Muncii aceste carduri; dacă Inspecția Muncii va gestiona acest card și ANAF va obliga constructorul să declare toate datele și va avea acces la o bază de date unde se vor vedea toate veniturile reale și contribuțiile, pentru ANAF este benefic acest card.
• fără un cadru legislativ, demersul cu privire la introducerea cardului nu vă ajunge să aibă beneficii
• România poate deveni un exemplu de bună practică în declararea tuturor contribuțiilor și ușurarea inspecțiilor.
• Dacă ANAF va avea acces la o bază de date prin care ne vor parveni anumite informații, trebuie să ne asigurăm că aceste informații sunt integrate cu celelalte baze de date ale ANAF și să le și folosim, să avem o gândire unitară.
Întâlnirea cu reprezentanții ANAF este parte din demersul de implicare a tuturor parților interesate în dezvoltarea proiectului, obiectivul fiind acela de a finaliza o propunere de politică publică realistă, care să genereze un impact pozitiv pentru tot sectorul de construcții din Romania.
La întălnire au participat:
• Gabriela STERIAN – Manager proiect
• Cristian PĂUN – Expert politică publică
• Emil TÂRÂLĂ – Asistent politică publică
• Irina FORGO – Asistent politică publică P1
• Florian BURNAR – Expert politică publică P1
• Bogdan FLORICEL – Secretar general adjunct ANAF
• Teodor CONSTANTIN – Director general Direcția generală antifraudă fiscală, ANAF
• Sia JIRU – Director general adjunct Direcția generală control venituri persoane fizice, ANAF
• Georgiana STOIAN – Director general adjunct Direcția generală de asistență pentru contribuabili, ANAF
• Tiberiu STANCIU – Consilier superior Direcția generală coordonare inspecție fiscală, ANAF