Noutăți

Află cum funcționează cardul lucrătorului în Norvegia

În perioada 27 septembrie – 1 octombrie o delegație a partenerilor sociali din sectorul de construcții din România efectuează o vizită în Norvegia, dedicată schimbului de bune practici. Din partea organizațiilor partenere din România care implementează proiectul „ID CARDS pentru muncă decentă în sectorul de construcții”, participă: Gheorghe Bălăceanu, președinte FGS Familia, Ramona Veleanu, vicepreședinte FGS Familia Gabriela Sterian, manager de proiect FGS Familia, Răzvan Niculescu Aron, vicepreședinte FPSC, Irina Forgo, coordonator proiect FPSC și Mădălina Pena, reprezentant FPSC.

Pe 27 septembrie a avut loc o întâlnire între delegația partenerilor sociali din România și reprezentanți ai Arbeidstilsynet, echivalentul Inspecției Muncii din Norvegia. Din partea Arbeidstilsynet au participat Maria Cristina Costea, inspector șef în cadrul departamentului care se ocupă de criminalitatea pe piața muncii în Norvegia, și Pal H. Lund, coordonator pentru cooperare internațională.

Din prezentarea făcută de inspecția muncii din Norvegia am reținut faptul că instituția cooperează îndeaproape cu partenerii sociali. Una din inițiativele inspecției muncii destinată lucrătorilor este campania „Cunoaște-ți drepturile” care are inclusiv o componentă în limba română. În Norvegia, muncitorii români lucrează îndeosebi în construcții, pescuit și agricultură.

În Norvegia, cardul social al lucrătorilor din industria de construcții și cea a curățeniei este administrat de inspecția muncii. Scopul acestor carduri este să combată munca nedeclarată și să arate cine și unde lucrează. Alte detalii cu privire la cardul lucrătorului din Norvegia:

  • Cardul de securitate și sănătate la locul de muncă (SSM) (HMS-kort) este un card obligatoriu, pe care toți angajaţii din industria construcţiilor şi curateniei trebuie să-l poarte vizibil la locul de muncă.
  • Cardul a aparut în urma interesului comun între sindicate, patronate și autoritatea publică;
  • Este un card fizic;
  • Este responsabilitatea angajatorului să solicite emiterea unui card pentru fiecare lucrător;
  • Este responsabilitatea angajatului să anunțe că îi expiră cardul;
  • Prețul unui card este echivalentul a 35 EURO și este valabil 2 ani;
  • Ce informații poate include cardul:
    • Competențe și calificări;
    • Informații specifice din registrele de muncă, respectiv fiscal;
    • Datele de identificare ale organizatiei si regimul fiscal aplicabil;
    • Relatia contractuala dintre angajat si angajat;
    • Informatii legate de timpul de lucru si pontajul individual
  • Nu intra nimeni pe șantier daca nu deține acest card, indiferent daca este angajat, furnizor, client;
  • Se confisca toate cardurile care sunt expirate sau care aparțin firmelor fictive;
  • Inspectia Muncii este cea care emite cardurile sociale
  • Prin registrul cardurilor sociale se poate verifica istoricul tuturor informatiilor pentru fiecare angajat in functie de CUI-ul firmei sau firmelor la care lucreaza
  • Toate santierele, publice si private, trebuie sa aiba implementat sistemul de citire si prezentare a cardului.
  • Este obligatorie prezentarea cardului social dacă are loc o inspecție;
  • Dacă angajații nu dețin acest card social, Inspecția Muncii cere angajatorului să obțină în cel mai scurt timp posibil cardul;
  • In caz contrar, Inspecția Muncii aplică amenzi, în general în jur de 1000 coroane norvegiene/zi . Aceste amenzi pot crește, iar activitatea firmei poate fi oprită temporar sau definitiv până când angajatorul se conformează.
  • Doar angajatorul este responsabil dacă angajatul nu are cardul social asupra sa și a intrat pe șantier.

Related Articles

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Mergi sus
Translate »
ro_RORomanian