Învățând din experiența ANOFM
Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă ( ANOFM ) este una dintre cele mai relevante instituții publice în demersul de consultare și ulterior implementare a proiectului. Este unul dintre partenerii instituționali care trebuie să se alăture demersului, atât în etapa de pregătire a propunerii de politică publică dar și în etapa ulterioară implementării cardului pentru lucrătorii din sectorul de construcții.
Pe lângă importanța strategică a instituției în raport cu prioritățile asumate prin proiect, ANOFM s-a dovedit un partener valoros de discuție și prin prisma experienței acumulate într-un demers similar: „Cardul profesional european – soluție europeană în căutarea unui loc de muncă”, finanțat prin POSDRU 2007 -2013.
Proiectul viza oferirea unui instrument modern care să scurteze calea și timpul de acces la serviciile oferite de serviciul public de ocupare a forței de muncă pentru persoanele care doresc să se angajeze. Proiectul trebuia să asigure o interoperatibilitate reală cu bazele de date ale altor instituții, printre care: Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date (DEPABD), ANAF, Inspecția Muncii, Casa Națională de Pensii Publice (CNPP), ONRC, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecția Socială (ANPIS).
În urma discuției, reprezentanții ANOFM și-au exprimat interesul de a participa la sesiunile de consultări care vor începe pe data de 18 februarie 2022 și din experiența proprie au prezentat o serie de recomandări, dintre care menționam:
- Necesitatea implicării unei instituții a statului (inclusiv în gestionare)
- Integrarea Unui număr minim de informații ce ar trebui conținute pe card (pentru început)
- Conectarea unui număr mare de baze de date creează riscuri suplimentare
Concluzii: utilitatea cardului social de identitate a lucrătorului în construcții din punct de vedere al ANOFM:
- Inspecția Muncii ar trebui să gestioneze schema de card social
- este mult mai eficient, din punct de vedere al costurilor, ca emiterea cardurilor să fie făcută printr-o firmă specializată și nu prin cumpărarea propriilor imprimante și a materiilor prime
- este nevoie de cadru legislativ
- elemente de interes a fi incluse pe card: pregătirea profesională și experiența în muncă a lucrătorilor
Întâlnirea cu reprezentanții ANOFM este parte din demersul de implicare a tuturor parților interesate în dezvoltarea proiectului, obiectivul fiind acela de a finaliza o propunere de politică publică realistă, care să genereze un impact pozitiv pentru tot sectorul de construcții din Romania.
La întălnire au participat:
- Gabriela STERIAN – Manager proiect
- Cristian PĂUN – Expert politică publică
- Emil TÂRÂLĂ – Asistent politică publică
- Irina FORGO – Asistent politică publică P1
- Florian BURNAR – Expert politică publică P1
- Maria MAREȘ – Președinte ANOFM
- Simona ȚIPARU – Director Direcţia Coordonare Proiecte cu Finanţare Nerambursabilă din Fonduri Europene şi Managementul Bazei de Date ANOFM